ד"ר יורי גולדס
מומחה בניתוחים של מערכת העיכול העליונה

אכלזיה של הוושט

מהי אכלזיה של הוושט

הוושט משמש כפרוזדור למזון שאנו אוכלים. תפקידו להעביר את המזון בעזרת התכווצויות שריר קצובות מהצוואר, דרך החזה ומשם אל הבטן. מהרגע שהמזון מגיע אל הקיבה, מופרשת חומצה המפרקת אותו ובכך מאפשרת לו להיספג בגופנו. בקיבה קיים סוגר שרירי שתפקידו למנוע חזרה של המזון מהקיבה, המבוקר על ידי המערכת העצבית. במצב תקין, העברת המזון מהפה לקיבה אורכת כשש שניות, כאשר תנועתיות הוושט מסונכרנת עם פתיחת הסוגר התחתון. תהליך זה משתבש במצב של אכלזיה של הוושט (אכלזיה – התכווצות שריר ללא יכולת להרפות). הלוקה במחלה סובל מאובדן הדרגתי של התכווצות הוושט בשילוב עם פתיחה לא מתואמת של הסוגר התחתון.

שכיחות המחלה

אכלזיה של הוושט היא מחלה נדירה יחסית התוקפת בשכיחות של אחת ל-80,000 עד 100,000 מקרים. המחלה מתרחשת לרוב בטווח הגילאים 30-50 .

גורמי המחלה

הסיבה לאכלזיה של הוושט טרם אותרה, אולם הסברה היא שמדובר במחלה של הרס תאי עצב על רקע אוטואימוני. בנוסף, קיימת השערה שהמחלה קשורה לנגיף ההרפס באנשים עם נטייה גנטית. בעצם, תהליך דלקתי שנגרם על ידי נגיף עלול להוביל להרס של תאי עצב.

תסמינים

אכלזיה של הוושט מתאפיינת בדיספאגיה (קושי בבליעה), כאבי חזה, הקאות, אספירציה (כניסת מזון לתוך מערכת נשימה בעקבות מאגר מזון בוושט) וירידה במשקל כתוצאה מספיגה ירודה של המזון. נוסף על התסמינים שנמנו לעיל, אכלזיה גם מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן הוושט.

ahalasia

אבחון המחלה

לאחר שלילת ממצאים חריגים באזור הוושט ( כמו שאתות,סימני דלקת או היצרויות)

על -ידי גסטרוסקופיה ניתן להתקדם לבדיקות מכוונות.

אבחנה נעשית באמצעות בדיקת מנומטריה המיועדת למדידת לחצים בוושט עצמו ובמעבר ושט-קיבה. במידה ומדובר באכלזיה בדיקה מדגימה את הפגיעה בתנועתיות הוושט ואת הפגיעה בהרפיית הסוגר הוושטי.

בדיקה משלימה לאבחון היא צילום ושט, קיבה ותריסריון עם בליעת חומר ניגוד ( בריום). בדיקה שמדגימה תהליך התרוקנות של חומר ניגוד דרך המעבר ושט-קיבה ובנוסף, יכולה לגלות סימנים המחשידים לאכלזיה, כגון ושט רחב וסימן אופייני המכונה " מקור הציפור " – היצרות בחלק התחתון של הוושט.

טיפולים מקובלים

הטיפול במחלה נחלק ל:

טיפול תרופתי: מדובר בתרופות מסוג חוסמי תעלות סידן, הגורמות להרפיה בשריר החלק. לטיפול השפעה זמנית בלבד, יעילות מוגבלת ותופעות לוואי לא מעטות.

טיפולים אנדוסקופיים המתבצעים במהלך גסטרוסקופיה, כגון הזרקת בוטוקס לאזור סוגר הוושט התחתון המונעת את התכווצותו למספר חודשים, והרחבה בעזרת בלון פנאומטית.

שני הטיפולים אינם יעילים לאורך זמן.

אפשרות נוספת לרשות חולה האכלזיה טיפול הנקרא POEM

(Peroral Endoscopic Myotomy) – חיתוך של שריר הוושט והסוגר התחתון במהלך גסטרוסקופיה. אמנם מטופלים רבים סובלים כתוצאה ממנו מרפלוקס, בעיה שטרם נמצא לה פתרון. בנוסף לכך נדרש מעקב ארוך טווח על מנת להגיע למסקנות סופיות לגבי יעילות הפעולה.

טיפול כירורגי

גישה ניתוחית מקובלת ביותר מבוססת על חיתוך של שריר בחלק הקיבתי ושטי. במהלך הניתוח מומלץ לבצע פעולה נוספת, שנקראת פונדופליקציה קדמית או אחורית כדי למנוע החזר קיבתי-ושטי בעקבות הניתוח. אופן ביצוע הניתוח בשיטה לפרוסקופית דרך מספר חתכים זעירים בדופן הבטן מאפשר החלמה מהירה עם הפחתה בכאבים לאחר הניתוח. הטיפול הכירורגי נמצא יעיל ב-95% מהמקרים, מוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים ומהווה בחירה מועדפת בקרב מטופלים בעלי סיכון ניתוחי נמוך. דר' יורי גולדס הינו מומחה בכירורגיה של מערכת העיכול העליונה וביצוע ניתוחי וושט בגישה זעיר פולשנית. במרפאתנו השוכנת באסותא רמת החייל תוכלו ליהנות מיחס אישי ואדיב המתחיל באבחון המחלה, קבלת חוות דעת נוספת וטיפול אישי וחמים המאפיין את צוות המרפאה. לאחר הניתוח מטופלים ייהנו ממעקב צמוד עד להחלמתם.